Kouzlo volby školy – může se hodit při přesunu do nového prostředí

Nejtěžší část přesunu z domoviny do nové země spočívala ve výběru vhodné školy. Jak vybrat? Jaké jsou možnosti? Jak poznám, že jsem zvolila správně? A co dál?

Právě si užíváme karnevalového volna. I když jak kdo 🙂 vzhledem k tomu, že v Čechách je normální pracovní den, jedu na plné obrátky. Pracuji totiž na dálku pro jazykovou agenturu. 

To se ovšem netýká mé ratolesti. Ta si užívá svého volna. Mohla si ráno přispat (normálně vstáváme v půl sedmé ráno, protože ji vozím do funchalské školy z Calhety, kde bydlíme), věnovala se hraní na piano nebo ráda kreslí a maluje. Po téměř 6 měsících v nové škole si už konečně zvykla. 

Pár měsíců zpátky to tak ale ještě nebylo. Vše bylo pro ni nové, neznámé a hlavně bez jejích “starých kamarádek a kamarádů”. Kolikrát cestou do školy (to nejčastěji) plakala, jak se jí stýská. Neměla to lehké, portugalština je zcela odlišný jazyk, než s jakými se doposud setkávala.

  • Jakou školu vybrat?

Před rokem a půl jsem “googlila” recenze na školy na Madeiře. Našla jsem jich poměrně hodně. Je pravda, že jsem se zaměřila na ty, které byly psané angličtině. Se svou zásobou portugalštiny jsem nedokázala objektivně posoudit, co píší uživatelé v portugalštině. 

  • Výuka v angličtině nebo v portugalštině?

Našla jsem Sharing school, kde probíhá výuka v angličtině. Ta ale neodpovídala našim finančním možnostem. Tedy jsem ji musela “vyškrtnout”. Jako další jsem zvažovala Salesianos (ta nakonec “vyhrála”) a Colégio de Santa Teresinha. V Salesianos mají speciální výuku portugalštiny pro cizince. Cizinci zde tvoří kolem 10% studentů.

  • První setkání

Domluvili jsme si osobní schůzku v Salesianos s Madeiřankou Susan, která vyučovala před naším přesunem dcerku online portugalštině. Byla jsem velmi ráda za její přítomnost na pohovoru ve škole. Přece jen – jazyková bariéra. Ne všichni zde mluví anglicky. Díky tomu nám stačila jedna návštěva, abychom se dozvěděli vše potřebné a mohli začít přípravy na zápis dcerky do této školy.

  • Resume

Do té druhé jsme už ani nešli, protože se nám zalíbila hned ta první – popisované metody, možnosti i přístupy. A taky recenze, co jsem si sama našla. Ale především dcerka, které se ve škole hned po první návštěvě zalíbilo. Zvolili jsme na doporučení české psycholožky opakování ročníku především kvůli jazykové bariéře. Tak bylo rozhodnuto.

  • Start v nové škole

Pak nás čekala ta těžší část. Adaptovat se. Druhý týden v září vše odstartovalo. Bylo to jak na horské dráze. Těšení se na poznání nových kamarádů, strach, jak ji přijmou, zda jim bude rozumět, že jsou s učením pozadu nebo naopak dopředu. Což se opravdu ukázalo, že tomu tak je. Měla první měsíce co dohánět a ještě k tomu v cizím jazyce. 

Došlo i na nedorozumění v kolektivu. Chodí do třídy, kde převažují kluci a holky se s ní v jeden moment nebavily a ona nevěděla proč. Slzy tekly proudem. Opět zásah odněkud, že má opravdu skvělého třídního učitele, který umí anglicky, tedy jsem se na něj s důvěrou obrátila. 

Dcerce ihned poskytly psychologickou pomoc a nadále mohla chodit za milou paní psycholožkou se vypovídat (v angličtině) a pan učitel si promluvil s dětmi ve třídě. Vše se objasnilo, hlavně děti díky panu učiteli začaly lépe chápat a více se snažily v komunikaci s dcerkou.

  • Těžké začátky, hezké pokračování

Postupně navazovala hlubší kontakty, slzy se objevovaly čím dál méně. Po půl roce se už rozmluvila i v portugalštině a zvládá konverzaci s vrstevníky. Konečně navázala první přátelství v novém prostředí. 

Ještě nevíme, co jí to přesně do života dá, ale určitě znalost dalších dvou jazyků a nebát se přijmout výzvy nebo změny v životě, protože ví ze svého vlastního, že ji vždy čeká něco hezkého po překonání prvních překážek a že o nic / o nikoho vlastně nepřišla. Každopádně nám jako rodičům systém výuky tady dává větší smysl než jsme měli zkušenost z posledních let v ČR. Především podpora a rozvoj individuálních talentů. Ve zdejším prostředí poprvé vnímám propojování předmětů s cílem lépe pochopit a věnují čas také praktické části výuky jako další podpůrné metodě výuky (pro přírodní vědy, geografii a fyziku). Je pravda, že výuka zde probíhá od 8.30 až do pozdních odpoledních hodin (končí v 16-17 hodin). I na státních školách. Myslím, že tématu vzdělávání se budu věnovat i v dalších svých článcích. Neustále objevujeme něco nového.

Salesianos Escola může navštěvovat až do 9. třídy. Po té pravděpodobně půjde na střední školu (secundary school) v Calhetě. Protože na střední jsou studenti rozřazováni podle místa bydliště. Mezitím jsem se dozvěděla, že calhetská škola je vnímána také pozitivně. Tak uvidíme 🙂 Každopádně nějaký čas jí teď necháme, kde je.

Protože dnes je z ní zas šťastná malá slečna, která se samozřejmě těší, až poletíme za kamarády do Čech nebo oni k nám. 

Přečtěte si náš příběh ZDE.

Celý dospělý život plní především dvě role: vždycky propojovala podnikání s rodinným životem. Je šťastnou mámou 2 + 1 a v roce 2022 se pro ni a její rodinu stal život na ostrově vášní. Podařilo se jim vybudovat ZÁZEMÍ na magickém ostrově. Je autorkou eBooku #MadeiraDream - Vytvořte si ZÁZEMÍ na ostrově aneb získejte "NEFÉR" náskok před ostatními. Pomáhá lidem najít jejich vlastní kousek ráje uprostřed Atlantiku 🌴. Pomáhá lidem s laskavým srdcem, láskou k přírodě, svobodnou, kreativní myslí a pozitivním přístupem k životu. Lidem, kteří sní o svém 🏡 na 🏝! Její příběh najdete ZDE
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů